Door het besluit van de staatssecretaris medio 2014 om de definitieve besluitvorming over de routekeuze in Oost-Nederland van goederentreinen in het kader van Programma Hoogfrequent Spoorvervoer uit te stellen tot 2020, bestaat onze rol de komende jaren uit het nauwlettend in de gaten houden van de treingoederenvervoerprognoses en daadwerkelijk gerealiseerde aantallen. Daarbij hebben gevaarlijke stoffen onze bijzondere aandacht. Indien deze fors gaan stijgen, nemen we contact met het Rijk op.
Voor het waarborgen van de leefbaarheid en veiligheid zoeken we met het Rijk naar een evenwichtige oplossing voor het in de toekomst (mogelijk) toenemende aantal goederentreinen in Overijssel.
Context
Acties
- Tot de 1e helft van 2019 laten de overheden langs het spoor in Oost-Nederland geluidmetingen (en op een punt ook trillingsmetingen) verrichten. In de tweede helft van 2018 vindt een evaluatie plaats (van 5 jaar meten) en wordt gezamenlijk bepaald of de metingen nog, en zo ja hoe lang, gecontinueerd worden.
Basisinformatie
Verantwoordelijk portefeuillehouder:
Bert Boerman
Rol provincie:
De provincie Overijssel monitort de gemaakte afspraken door het Rijk.
Looptijd prestatie:
Structureel.
Relatie met reserve Natuurnetwerk Nederland / Kwaliteit van Overijssel?
Nee.
Project website:
Website ProRail Goederenroute Oost-Nederland https://www.prorail.nl/projecten/goederenroute-oost-nederland