Kerntaak 10 is gewijd aan de bedrijfsvoering van de provincie Overijssel. Zonder een goede bedrijfsvoering kunnen wij niet goed presteren. Denk bijvoorbeeld aan de getrouwheid van onze informatiesystemen, de beheersing van juridische risico’s of de betrokkenheid/professionaliteit van onze medewerkers. Wij werken continu aan de verbetering van onze bedrijfsvoering. Dat vraagt vooral om slim e ...
10. Bedrijfsvoering
Wij zorgen voor doelmatig en duurzaam faciliteren en adviseren van het bestuur en het uitvoeren van controltaken om onze doelstellingen te bereiken.
Ontwikkelingen
Ontwikkelingen
Kerntaak 10 is gewijd aan de bedrijfsvoering van de provincie Overijssel. Zonder een goede bedrijfsvoering kunnen wij niet goed presteren. Denk bijvoorbeeld aan de getrouwheid van onze informatiesystemen, de beheersing van juridische risico’s of de betrokkenheid/professionaliteit van onze medewerkers. Wij werken continu aan de verbetering van onze bedrijfsvoering. Dat vraagt vooral om slim en wendbaar organiseren.
Normalisering rechtspositie
Komend jaar staat vooral in het teken van de normalisering van de rechtspositie van onze medewerkers. Dat is het gevolg van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (WNRA) die op 1 januari 2020 in werking treedt. Concreet betekent het dat (a) het private arbeidsrecht van toepassing wordt tussen provincie en medewerker, (b) daarmee bezwaar/beroep in ambtenarenzaken komen te vervallen en (c) specifieke regels voor het arbeidsvoorwaardenoverleg worden vervangen door regulier CAO recht.
Betekenisvolle P&C cyclus
In 2018 zijn wij gestart met de heroriëntatie op onze P&C cyclus via het traject van de 'Betekenisvolle P&C'. Met ingang van de nieuwe bestuursperiode zal de P&C cyclus, op basis van de resultaten van de 'Betekenisvolle P&C' respectievelijk de bespreking hiervan met Provinciale Staten, opnieuw worden ingericht. Bij de behandeling van de Begroting 2019 zal een eerste voorzet ter bespreking aan PS worden voorgelegd. De begroting 2020 (opgesteld in 2019) zal via het nieuwe format worden vormgegeven.
Bewegingen in het informatiedomein
De aan het Shared Service Centrum gerelateerde kosten verschuiven van incidenteel naar structureel. Op aanwijzing van de accountant kunnen investeringen namelijk alleen worden opgevoerd indien het product duidelijk/direct aan Overijssel is toe te wijzen. Door steeds meer samen te werken (en daardoor synergievoordelen te behalen) verwachten wij dat dit steeds moeilijker zal worden. Het Shared Service Centrum neemt de investering daarom voor zijn rekening en rekent maandelijks kosten aan ons door.
Doelmatigheid
In 2019 verrichten wij het jaarlijkse onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde bestuur dat de provinciewet van ons verlangt. De kaders daarvoor heeft u vastgelegd in de ‘Verordening voor 217a onderzoek’. Ons College stelt daarvoor het onderzoek(-splan) vast. Wij zullen u over de resultaten van het onderzoek in het jaarverslag 2019 informeren.
Rechtmatigheid
Wij voeren de verbijzonderde interne controle (VIC) uit. Het gaat met het uitvoeren van de VIC om het continu verbeteren van interne controlemaatregelen in onze organisatie om financieel rechtmatig te handelen. Daarnaast steunt de accountant bij zijn controlewerkzaamheden op de werkzaamheden en bevindingen van de VIC. Het ministerie van BZK heeft het voornemen om de verantwoordelijkheid van ons College voor het rechtmatig financieel beheer duidelijker in de regelgeving te markeren. Waar nu de accountant in zijn controleverklaring een oordeel velt over de rechtmatigheid van de baten, lasten en balansmutaties in de jaarrekening, is het de bedoeling dat wij deze verantwoordelijkheid overnemen met ingang van het verslagjaar 2021. Het Ministerie van BZK zal de commissie BBV, het IPO, de VNG en de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants betrekken bij het nader uitwerken van deze verantwoordelijkheidsverschuiving, waarbij ook de administratieve lasten in ogenschouw worden genomen. Wij zorgen, door actief te investeren in de doorontwikkeling van de VIC, dat we goed voorbereid zijn om deze taak van de accountant over te nemen.
De Digitale Provincie
Onze omgeving blijft de komende jaren in hoog tempo veranderen als gevolg van nieuwe digitale technologie. Deze ‘vierde industriële revolutie’, biedt kansen om nieuwe middelen in te zetten. Digitale middelen en data helpen ons bovendien om maatschappelijke vraagstukken op een innovatieve manier aan te pakken. Wij starten eind 2018 met het bepalen van onze koers en de digitaliseringstrajecten die daarbij horen. De ambities van Overijssel en ontwikkelingen zoals Wet Digitale Overheid (Wdo), de Agenda Digitale Overheid, de Nederlandse Cyber Security Agenda, de Omgevingswet en Wet Open Overheid geven richting daarbij.